Je kunt overal leren
Je kunt overal leren
Christianne Fink-Jensen werkt ruim twee jaar als opleidingsadviseur. Bij aanvang was het nog een nieuwe functie binnen de organisatie. Als opleidingsadviseur is ze bezig met leren in de breedste zin van het woord, samen met stagiaires, studenten en alle andere collega’s. Want je kunt overal leren. Christianne vertelt niet alleen over haar eigen werk, maar ook over wat leren betekent bij Vierstroom Zorg Thuis.
“Ik werk vaak op het hoofdkantoor in Gouda en zo af en toe een middag bij de teams op locatie. Er is veel afwisseling tussen de onderwerpen. Tijdens mijn werk heb ik veel contact met collega’s en trainers, houd ik mijn mail bij en werk ik documenten uit. Verder ben ik bij regionale overleggen met andere zorgorganisaties. Vanuit die samenwerking draaien we nu ook een pilot voor het ideale leer-/werkklimaat.”
Fors aantal
We maken onderscheid tussen bedrijfsopleiding en beroepsopleiding. Bedrijfsopleiding is het leren dat collega’s doen, ook in de praktijk. Deskundigheidsbevordering, vaste trainingen, online leerplatform Learnlinq, praktijktoetsen, workshops en alle soorten trainingsvragen. Beroepsopleiding omvat alle studenten die leren voor een beroep: de stagiaires en leerlingen die worden opgeleid tot verpleegkundige, verzorgende, Hbo VP of wijkverpleegkundige. Gemiddeld telt Vierstroom Zorg Thuis 100 stagiaires en 60/70 leerlingen per studiejaar. Dat is best fors op een totaal 600 of 700 collega’s. We zijn dan ook een erkend leerbedrijf.
Van praktijk tot proces
Dat doe ik natuurlijk niet alleen. Ik werk veel samen met Vera, Isolda en Anja. Ik mag dan wel onderwijskundige kennis hebben, maar zij komen uit de praktijk. Zo leren we veel van elkaar. De praktijkcoaches en gaan over de begeleiding van de studenten en jobcoaches. Ik ga meer over het proces en de beleidsmatige kant. Zit het goed in elkaar? Of is er behoefte aan een nieuwe vorm van opleiden? Hoe zit het met leer-/werkklimaat? Dat soort dingen. Natuurlijk alles in samenwerking met praktijkcoaches, want zij horen waar de jobcoaches tegenaan lopen.
Leer-/werkklimaat
We hebben elk halfjaar een themabijeenkomst voor de jobcoaches om kennis te delen. Tijdens de laatste bijeenkomst gingen we aan de slag met het leer-/werkklimaat. En hoe we door samen te werken aan vier zogenoemde vermogens en het klimaat kunnen verbeteren. Dat was super waardevol. Belangrijk is dat collega’s er echt iets mee kunnen. Door een nieuwe denkstap te maken, kun je op een andere manier gaan begeleiden. Met zoveel studenten wil je ook één lijn trekken.
We zijn er ook steeds beter in geworden. De themabijeenkomsten waren stilgevallen in de coronaperiode, maar nu weer opgestart. Daarnaast hebben we door het jaar heen stagiairebijeenkomsten. Dan komen ze allen naar het hoofdkantoor om elkaar te leren kennen en samen over onderwerpen als virtuele zorg en ergo coaching te praten.
Voor elkaar en de client
Het leukste van mijn werk vind ik de bijeenkomen en het contact met collega’s. De uitdaging is dat er soms afstand kan bestaan tussen wijkteams en de backoffice: het personeel op kantoor. Om goed beleid op te kunnen stellen, moet je weten wat er leeft in de teams. Daarom probeer ik regelmatig een middag bij steeds een ander team te zitten. Mensen binnen zien komen, weg zien gaan, ondertussen mijn ding te doen en af en toe wat vragen kunnen stellen. Want we doen het samen, voor elkaar, voor de client. Laten we dat dan zo goed mogelijk doen.
Ervaringen uitwisselen
Elk team bij Vierstroom Zorg Thuis werkt zelfstandig. Onze collega’s zijn daardoor heel betrokken bij hun werk. Dat merk ik ook aan de jobcoaches doordat zij echt gemotiveerd zijn om het beste te doen voor de studenten in hun team. Dit zorgt er wel voor dat de teams onderling verschillen. Bij de bijeenkomsten waar de teams elkaar zien, kunnen ze ervaringen uitwisselen en dat is altijd erg nuttig. Ik kan wel een goede ervaring van een team doorvertellen, maar het komt toch anders over wanneer ze dat zelf met elkaar delen.
Nooit uitgeleerd
Bij mijn opleiding kreeg ik mee dat leren groter is dan opleidingen, cursussen en trainingen. Het is dan ook niet per se aan school of een diploma gekoppeld. Het belangrijkst is dat het leren aansluit bij de praktijk. Je leert voor jezelf én voor de client, om die nog beter te helpen. En dat leren doe je overal, misschien nog wel het meest van collega’s.