Uitdaging voor de wijkzorg
Daarom werk ik bij Vierstroom Zorg Thuis
In 2009 maakte ik voor het eerst kennis met Vierstroom Zorg Thuis toen ik in mijn 3e leerjaar van de opleiding Verpleegkundige niv. 4 stage kwam lopen. Ik had niet verwacht dat het werken in de wijkverpleging zo uitdagend en afwisselend zou zijn. Je komt bij de cliënten thuis, je leert elkaar kennen en je bouwt een relatie op met elkaar. Daarnaast kom je cliënten tegen van verschillende leeftijden en met veel verschillende ziektebeelden. Iedere dag is anders en je weet ’s ochtends niet hoe je werkdag gaat verlopen. De wijkzorg betekent niet alleen zorg verlenen aan kwetsbare ouderen, er komen steeds meer jongere cliënten in zorg. Mensen van mijn eigen leeftijd, bijvoorbeeld door ziekenhuisverplaatste zorg.
Ik ging als beginnend beroepsbeoefenaar aan de slag in wijkteam Gouda Binnenstad. Een collega uit het wijkteam werd mijn buddy en nam me overal mee naar toe en heeft me helemaal ingewerkt. Naast het werken in de wijk werkte ik ook 2 dagen per week op het hoofdkantoor als planner, destijds werd de planning nog centraal gedaan en niet in de wijkteams zelf zoals nu het geval is. Daarnaast ondersteunde ik de Wijkverpleegkundige bij het doen van intakegesprekken en zorg opstarten bij nieuwe cliënten. Ik vond dit zo leuk en uitdagend om te doen en ben toen uiteindelijk de opleiding HBO Verpleegkunde Duaal gaan volgen. Werken en leren tegelijk. Na het behalen van dát diploma is de Wijkverpleegkundige die mij heeft opgeleid tijdens mijn studie naar een ander wijkteam gegaan zodat ik kon blijven in Gouda Binnenstad.
Uitdaging voor de wijkzorg
Wat ik als uitdaging voor de toekomst zie is hóe we de cliënten die er aan komen nog allemaal kunnen bedienen. Er komen steeds meer cliënten bij die zorg nodig hebben, deze cliënten zullen allemaal met hetzelfde aantal zorgcollega’s geholpen moeten worden. Het aantal zorgcollega’s neemt namelijk niet in hetzelfde tempo toe. Daarom werken wij met slimme hulpmiddelen. Een medido is daar een voorbeeld van. Dit is een apparaat die de medicatie uitgifte regelt. Wij gaan één keer per week naar de client om de medicijnrol er in te doen of we leggen dit uit aan de mantelzorger of familie. Wanneer de client de medicatie niet op tijd inneemt dan krijgen wij een melding en kunnen we contact opnemen met de client of naar de client toe gaan.
Ik ben er héél trots op dat we er als wijkteam altijd en iedere dag met elkaar voor zorgen dat alle cliënten geholpen worden. Daar doen wij met elkaar alles aan, onder alle omstandigheden. Ons belangrijkste doel is dat onze cliënten tevreden zijn en de juiste zorg krijgen.